Beginnen met mediteren

door | 12 feb 2021 | Meditatie

Beginnen met mediteren

 

Beginnen met mediteren. Veel mensen weten niet waar ze moeten beginnen, want hoe doe je dat eigenlijk en waar haal ik de tijd vandaan? Ik moet al zoveel doen. En hoe vaak moet ik dan mediteren? En hoe lang moet ik dat dan doen? En moet ik dat dan elke dag doen? En….?

Is het je opgevallen hoe vaak het woord ‘moeten’ is gebruikt in de zinnen hiervoor? Zodra iets een moeten is, dan ligt er al druk op. Ik nodig je uit om meer te ‘ont-moeten’. En neem eens de tijd om jezelf te ontmoeten!

 

Tijd om te mediteren

Tijd is iets heel kostbaars. Het is dus erg belangrijk dat je goed met je tijd omgaat. Ik durf te stellen dat iedereen tijd heeft om te mediteren en dus ook dat iedereen kan beginnen met mediteren. Als jij denkt dat dat niet zo is, dan vind je het kennelijk toch niet belangrijk genoeg en stel je waarschijnlijk andere prioriteiten. Dat is misschien niet leuk om te lezen, maar dat is wel hoe het ervoor staat. Eén van mijn gezegdes is:

 

“Hoe minder tijd je hebt om te mediteren, des te meer moet je het doen.” 

 ~The iNNerController ~

 

Kun jij nog iets belangrijkers bedenken dan goed voor jezelf zorgen? Iets wat nog belangrijker is dan je lichaam en geest te geven waar het zo’n behoefte aan heeft? Waarschijnlijk denk je nu aan ademhalen, eten of slapen. Dat zijn alleen geen activiteiten waar je over het algemeen een hele dag mee vult. Maar weet je wat zo mooi is. Zelfs tijdens deze activiteiten kun je mediteren! Dat is nog eens tijdswinst pakken. Je kunt namelijk bewust ademhalen, mindful eten en slaapmeditaties zijn er echt volop. Tijd genoeg dus!

Wist je trouwens ook dat smartphones geen eerste levensbehoefte zijn 😉 en dat je daar gemiddeld toch zo’n 2,5 uur per dag mee bezig bent. Als je dus ergens tijdswinst wil behalen om een gezondere bezigheid te kiezen, dan weet je waar je het kunt zoeken.

Nogmaals, tijd is er genoeg en je hebt ook echt niet veel tijd nodig om te beginnen met mediteren. Ik adviseer je zelfs om te beginnen met maar 10 minuten per dag. Daarna kun je uitbreiden naar zo lang als waar jij behoefte aan hebt. En dat kan de ene dag ook meer zijn dan de andere dag. Je kunt denken aan 1 keer per dag 30 minuten, maar je kunt ook meerdere keren op een dag een kortere meditatie doen. Wat voor jou goed voelt!

Wellicht ben je geschrokken van de 30 minuten die ik zojuist heb genoemd. Dat lijkt misschien veel als je denkt dat je het te druk hebt om te beginnen met mediteren. Toch is het best eenvoudig om in je planning in te passen. Alleen al van je telefoontijd kun je deze tijd namelijk heel simpel afhalen. Mocht je er echt van overtuigd zijn dat geen tijd kan vrijmaken, dan kun je er ook nog aan denken om eerder op te staan. De energie die je krijgt van meditatie is zeer waarschijnlijk meer waard dan het half uurtje slaap. De meeste mensen slapen overigens eerder te lang dan te kort, dus geen zorgen.

De positieve effecten van meditatie voel je vrijwel direct. Toch moedig ik je aan om in ieder geval 30 dagen door te gaan met je dagelijkse meditaties. Die dagen zijn namelijk nodig voordat je van iets nieuws een gewoonte hebt gemaakt. En de kans dat je na deze dertig dagen nog zonder wilt is sowieso verwaarloosbaar klein.

 

“All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

 ~ Gandalff ~

 

Begeleid mediteren

De meeste mensen, in de westerse wereld althans, beginnen met mediteren met behulp van een geleide meditatie. Dit is namelijk de makkelijkste manier om te beginnen. Daarbij begeleidt iemand je met zijn stem door een meditatie heen. Deze begeleide meditatie kan kort of lang zijn. Daarnaast kan de meditatie verschillende uitgangspunten hebben. Zo zijn er meditaties die je helpen om rust in je hoofd te krijgen, maar ook meditaties die je juist helpen om meer energie te krijgen. Je hebt meditaties die je helpen om je dag goed te beginnen en meditaties die je helpen om je dag lekker af te sluiten, waardoor je snel en zorg gepieker in slaap valt. Om je op weg te helpen heb ik hieronder enkele suggesties gegeven van meditatieapps die je kunt gebruiken als je gaat beginnen met mediteren.

 

Mijn favoriete meditatieapps

Zelf maak ik eigenlijk enkel gebruik van twee apps op mijn telefoon. Welke ik natuurlijk graag met je deel. Een hele bekende is Insight Timer. Dit is een zeer veelzijdige app die wereldwijd wordt gebruikt. Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten om deze te downloaden. Deze app is namelijk gratis. Een ander groot voordeel is de hoeveelheid meditaties en dat het in verschillende talen beschikbaar is. Verder kun je zo’n beetje op alles filteren. Denk aan onderwerp, soort, mannelijke of vrouwelijke stem, begeleidingstype, etc. Kortom er zijn eindeloze mogelijkheden. Deze app biedt naast het gratis deel, wat al zeer uitgebreid is, ook de mogelijkheid voor een betaald account. Hiermee kun je via de app bijvoorbeeld ook cursussen doen, kun je meditaties offline beluisteren, heb je extra afspeelopties en is de kwaliteit van je audio beter. iNNerControl is zelf ook acties op Insight Timer. Onze meditaties vind je hier. 

Een andere absolute aanrader is de app Meditation Moments. Deze app van Michael Pilarczyk is volledig in het Nederlands (al is er wel een Engelse variant in de maak). Deze app heeft werkelijk prachtige muziektracks en sinds kort ook sound healings beschikbaar. De vormgeving is werkelijk prachtig en je vindt in deze app eigenlijk alles wat je nodig hebt om te beginnen met mediteren. Meditation Moments is gratis te downloaden. Tijdens de proefperiode van 10 dagen kun je de volledige inhoud van de app uitproberen. Na deze 10 dagen kun je kiezen of je deze toegang wilt behouden of met beperkte gratis versie verder wilt. De volledige inhoud van de app is de nog geen €40 per jaar overigens zeker waard. Over het algemeen vinden de meeste mensen de stem van Michael Pilarczyk ook heel erg prettig, maar het kan natuurlijk zijn dat je dat zelf anders ervaart of dat je wat meer afwisseling zou willen. Dat is iets wat je zelf kunt uitproberen.

 

Andere apps om te mediteren 

Zelf heb ik een sterke voorkeur voor eerdergenoemde apps. Ik geef je echter graag wat meer keuze en daarom noem ik ook nog twee andere apps, een Engelse en een Nederlandse. Smaken verschillen dus wellicht vind jij deze alternatieven wel veel fijner. Headspace is een populaire engelstalige meditatieapp. Deze is alleen bepaald niet gratis en dat vind ik zelf een groot nadeel. Je hebt weliswaar een gratis proefperiode, maar daarna betaal je ongeveer €13 per maand. En deze laatste heeft veel meer meditaties beschikbaar dan bijvoorbeeld Insight Timer.

Als je echt andere keuzes wilt qua meditaties in het Nederlands dan kom je uit op goed zoeken op YouTube, of je kunt kiezen voor de mindfulnessapp van VGZ, de Mindfulness coach app. Deze is geheel in het Nederlands. Dit is een prima app, maar als je echt gaat voor een kwalitatief goede Nederlandstalige meditatieapp, dan is er mijns inziens niet iets wat de ervaring en kwaliteit van Meditation Moments evenaart.

Live meditaties

Je kunt ook op YouTube en Facebook terecht voor meditaties. Op deze kanalen worden namelijk vaak live meditaties aangeboden en vaak zijn ze gratis. Deze meditaties hebben op energetisch niveau een erg sterk effect. Waarschijnlijk mede veroorzaakt door de beleving en het gevoel van verbinding wat er ontstaat. Zo is er al regelmatig aangetoond dat er bij grote wereldwijde meditaties een beduidende daling in criminaliteit en geweld te zien is

iNNerControl organiseert zelf ook elke maand een live meditatie. Waarbij we telkens een ander thema uitlichten. Je kunt gratis aan onze meditaties meedoen via ons kanaal op YouTube. En mocht het je niet lukken om er live bij te zijn. De meditaties zijn daarna ook nog terug te vinden op ons kanaal, want ze worden allemaal gepubliceerd.

Onze komende meditatie is op 22 februari om 20:30 en we hopen natuurlijk dat je er dan ook bij bent om zelf te ervaren wat meditatie voor jou doet. Je kunt ook de kanalen van iNNerControl van iNNerControl gaan volgen, dan blijf je makkelijk op de hoogte van al onze evenementen. Daarnaast ben je dan als eerste ook op de hoogte van allerlei interessante informatie over mentale en fysieke gezondheid.

Mocht je na het lezen van deze blog na meer willen weten over wat iNNerControl voor jou kan betekenen? Kijk dan vooral even rond op onze website of neem geheel vrijblijvend contact op als je vragen hebt.

 

Pin It on Pinterest

Share This