Stress tijdens Corona? Chillax!

door | 23 apr 2020 | Coachingtips

Heb jij stress tijdens de Corona crisis?

Stress tijdens Corona? Chillax! Hoe zorg je ervoor dat je je goed blijft voelen tijdens de Corona crisis? Er zijn tientallen tips die je kunt volgen. Deze kunnen zeker effectief zijn. Zorg er zeker voor dat je deze tips toepast. En weet dat het vooral neerkomt op één heel belangrijk advies: Goed zorgen voor jezelf! Hoe doe je dit?

If you want to master the outside world, you need to control your inner world

Ik hoor veel mensen zeggen dat ze zich eenzaam, angstig, gejaagd of futloos voelen. En dat begrijp ik. Als coach en liefhebbend mens bekommer ik me om het welzijn van anderen. De manier hoe mensen afscheid moeten nemen van hun naasten is vreselijk. Voor anderen slaat het noodlot toe op zakelijk gebied. Mensen raken werkloos of moeten toezien hoe hun bedrijf omvalt. Ondanks dit leed is het heel goed mogelijk om je goed te voelen in deze tijd. En ook in andere tijden van crisis of moeilijke gebeurtenissen. Zelf merk ik juist een positieve flow gedurende de Corona Crisis. Hoe ik dit doe? Lees onderstaande tips maar eens door.

En lees vooral door tot aan het einde. Daar vind je de allerbelangrijkste!

De Anti-stress tips tijdens Corona

  • Wees (extra) lief voor jezelf. Accepteer de situatie zoals deze is en gun jezelf alle gevoelens die hierbij komen kijken.
  • Ga op nieuwsdieet. Vertrouw erop dat je niets tekort komt. Zeker als het over Corona gaat. Beperk verder het volgen van het nieuws tot één keer in de twee dagen. Zo voorkom je herhaling van dezelfde dag of gisteren. Ben je extra gevoelig (bijvoorbeeld als HSP’er) voor nieuws en leed? Laat je dan zo nu en dan informeren door iemand uit je directe omgeving die jou goed kent en weet waar jouw behoefte ligt. En tot slot (en dit vind ik de beste tip): abonneer je op een positief nieuwskanaal zoals NU positief.
  • Doe wat je altijd deed. Behoud het ritme en de dagstructuur dat voor jou belangrijk is. Sta op tijd op en ga op tijd naar bed. Uiteraard geldt dit alleen voor de dingen die voor jou werken. Wees creatief in het vinden van alternatieve bezigheden en wie weet ontdek jij wel een nieuwe hobby!
  • Gebruik Corona als groeimiddel: Reflecteer! Juist nu. In deze tijden word je vaak geconfronteerd met de dingen waarmee je vaker worstelt. Bekijk vervolgens wat je (wél) kunt doen om de situatie te verbeteren? Kijk goed naar de lessen die het leven jou op deze manier wil leren. En maak tot slot een plan van aanpak om sterker uit de Coronatijd te komen. Wil je weten hoe je dit aanpakt? Neem gratis en vrijblijvend contact op via iNNerControl.
  • Wees hier en nu. Er is niets anders. Onze gedachten nemen ons vaker dan ooit mee naar de toekomst, het verleden en andere mensen. Door je aandacht te richten op jezelf, in dit moment, op deze plek voorkom je dat je overspoeld raakt met allerlei nare emoties en voel je veel beter wat goed voor je is.
  • Neem meditation moments als pauzes. Ook al ben je geen Boeddha. Mediteren werkt! Meditatie en Mindfulness helpen om te relaxen, maken je blijer, gezonder en ook nog eens effectiever. Vertel dat maar aan je baas! Onderzoek heeft dit al meermaals uitgebreid aangetoond. Ik gebruik zelf Meditation Moments. Volledig gratis alternatieven voor meditatie zijn; Insight Timer (meertalig) en de Mindfulness coach app (Nederlands) van VGZ.

De strijd tussen het Ego en de geest

Met name de laatste tip is de sleutel waarmee ikzelf het verschil maak. Hoe verleidelijk mijn ‘Mind’ het ook vindt om direct na het wakker worden te controleren of het Corona-dodental al afneemt, achter mijn computer te kruipen om alvast alle mails weg te werken en mijn calls voor te bereiden, dat is dus niet wat ik doe. In plaats daarvan begin ik de dag met yoga-oefeningen, een korte meditatie, positieve gedachten benoemen en een gezond ontbijt. Alles in aandacht, juist het ontbijt. Niet met mijn smartphone in mijn hand, maar mijn lepel, zodat ik proef wat ik eet. Dit noemen ze Mindfull eten. Het helpt je direct om in het nu te zijn. Als je zo je dag begint en zorgt voor voldoende microbreaks, dan ben je al een heel eind.

Hoe je écht het verschil gaat maken

Waar liggen jouw grootste uitdagingen? Omgaan met het ‘alleen zijn’, het rouwproces van je overleden dierbare, de angst voor Corona, het gemis van afleiding vanuit de buitenwereld? Kijk waar je kunt groeien en gun jezelf om een stap te maken. Juist nu. Kijk wat iNNerControl voor jou kan betekenen op mijn aanbodpagina.

Een belangrijke keuze die je vandaag maakt bepaalt de koers van de rest van je leven. Welke keuze jij maakt, dat is aan jou.

Pin It on Pinterest

Share This